Google Ads står i startgroparna med introduktionen av Demand Gen, det revolutionerande kampanjformatet som tar annonsering till nästa nivå genom att bygga broar mellan varumärken och konsumenter. På ZKOND har vi haft privilegiet att vara i förgrunden för att testa och anpassa dessa kampanjer för våra kunder. Nu ser vi även att Deman Gen rullas ut till fler och fler konton. Dock finns det en bit kvar i utvecklingen
Våra erfarenheter med Demand Gen har varit inget annat än positiva. Med Googles AI-teknik vid rodret, erbjuder dessa kampanjer en unik möjlighet för annonsörer att öka sin kreativitet och accelerera efterfrågan. Vi ser även bra resultat kopplat till CPC och CTR på annonserna. Som trafikdrivare funkar Demand Gen otroligt bra och vi ser tendenserna för att det ska kunna bli en bra konverteringskampanj, men just nu är Performance Max kungen av ROAS.
Vi tycker det är en intressant tid med att AI påverkar oss mer och mer inom digital marknadsföring. Vi vet att Google har en otroligt bra koll på oss som konsumenter och är jättar inom teknik så att de använder sin egna AI teknik för att driva kampanjerna ser vi som en positiv sak.
Kreativitet och Räckvidd
Demand Gen utnyttjar Googles mest visuella plattformar, inklusive YouTube och Gmail, för att sprida dina bästa visuella innehåll. Det handlar om att skapa meningsfulla interaktioner som översätter till verkliga affärsmöjligheter. En undersökning av Google visar att 91% av konsumenter tog handling direct efter de har upptäckt en produkt eller varumärke som de såg i Googles flöden så som Discover eller Gmail.
Det nya konstruktionsflödet för Demand Gen kampanjer förenklar integrationen av bild- och videoresurser, med en förhandsvisning som garanterar att ditt varumärkesmeddelande ser perfekt ut över olika enheter och format.
Med Demand Gen kan vi enkelt skapa visuella och effektiva kampanjer som syns i Googles egna flöden så som Youtube, Discover och Gmail. Särskilt intressant är just Youtube med sin “nya” tjänst Youtube Shorts som har vuxit i popularitet på plattformen. Se nedan hur det kan se ut.
Smarta Kampanjer för Skräddarsydda Upplevelser
Med Demand Gen kan du nu skapa skräddarsydda och målgruppsanpassade kampanjer med hjälp av lookalike-segment, vilket optimerar dina kampanjer för både konverteringar och klick.
Eftersom Lookalike segmenten försvinner från våra egna målgruppsbibliotek ger Demand Gen ett sätt för oss att fortsätta arbeta med Lookalike grupper, dock på något annorlunda sätt. Det ger oss då två kampanjtyper som funkar riktigt bra med Lookalikes, Performance Max och Demand Gen
Maximal Synlighet för Ditt Varumärke
Med Demand Gen-kampanjer kan vi nu få maximal exponering på plattformar som YouTube Shorts och traditionella in-stream-format, vilket redan har visat sig öka visningarna med i genomsnitt 40%. Detta gör det enklare för oss att ha ett mer visuellt engagernade innehåll i annonserna som Google har saknat. (förutom de traditionella Youtube annonserna). Youtube shorts liknar TikTok och Reels.
Bli en del av Framtiden
Vi står redo att utnyttja kraften i Demand Gen och Video View kampanjer för att förändra hur vi interagerar med våra kunder. Vi ser att en tydlig ökning bland de digitala kanalerna att låta AI styra mer och mer. Vi ser det mer som en styrka en svaghet, vi tappar en viss del kontroll med resultaten ser bra ut och vi kan fokusera på att istället optimera annonserna och strukturen.
Vi på ZKOND tror Demand Gen kommer bli ett flaggskepp hos Google Ads precis som Performance Max har blivit.
Läs mer om hur vi arbetar med Google Ads