Använd verkliga personer i dina annonser. Annonser med mänsklig närvaro hade 25 % högre CTR (klickfrekvens) än de som inte hade det enligt en analys från Meta. Inkludera dig själv, teammedlemmar, ambassadörer/influencers eller kunder i dina videor för att göra ditt varumärke mer personligt och relaterbart.
Du behöver inte alltid spendera mycket på högkvalitativa produktioner. Enklare videor, till och med de filmade med en mobiltelefon, kan vara mer effektiva. Fokusera på att göra innehållet relaterbart snarare än perfekt. Kampanjer med lägre produktionsvärde uppnådde även högre igenkänning av annonserna än kampanjer med högre produktionsvärde enligt metas analys.
Se till att ditt viktigaste budskap, som en ny produkt eller ett specialerbjudande, visas inom de första tre sekunderna av videon. Ha med din logotyp eller ditt företagsnamn tidigt för att öka igenkänningen. Kom ihåg att rekommenderad längd för videoannonser på Meta är 15 sekunder.
Håll din annonstext under 300 tecken och placera den nära mitten av videon för att fånga tittarens uppmärksamhet.
Filma dina videor vertikalt, i bildförhållandet 9:16, för att maximera engagemanget i format som Reels och Händelser. Detta utesluter dock inte resterande format (1:1 och 16:9), videomaterialet bör i första hand vara anpassat för att fungera på alla placeringar.
Använd originalljud som du skapar själv, musik, voiceovers eller ladda ned royaltyfria spår och ljudeffekter. Se till att ditt budskap är tydligt även om videon spelas utan ljud, till exempel genom att lägga till undertexter.
Se till att viktig information, som produkter eller text, inte placeras i övre eller nedre 15 % av skärmen. Använd ett klart och lättläst typsnitt och undvik att blockera viktiga visuella element.
Gör dina videor underhållande och enkla att relatera till.