Vilken typ av plattform man ska vända sig till?
Hej på er!
Här kommer årets första blogginlägg och även en summering på föregående år. Vi startade våra blogginlägg för att kunna dela med oss av tips och information om köpbeteenden och användandet av sociala medier. Vi har dessutom skrivit om konvertering optimering och sökmotoroptimering för att läsaren ska kunna få lite klarhet om vad ämnet innebär. För det är ju så att kärt barn har många namn och det gäller även ord och dess förkortningar. Sökmotoroptimering kan även benämnas SEO, sökoptimering och Search Engine Optimization som det står för. Vi kommer att fortsätta blogga här på hemsidan när kreativiteten slår till för att fortsätta sprida kunskaper och tips.
För att träffa rätt målgrupp behöver man analysera dess ålder, dess kön och dess användarbeteende. När på dagen och vilka dagar är din målgrupp som mest inne på internet- och var?
Det börjar oftast med att analysera sitt eget beteende, när lägger man som mest tid på sociala medier och vilken plattform är ens favorit. Om du är extra uppmärksam lägger du märke till alla kampanjer och annonser som når dig. Då kan man börja fundera på varför just dem når dig och vad det kan bero på. När du väl har uttryck ett visst intresse för en vara eller en tjänst kommer denna produkt eller tjänst förmodligen följa dig på dem sociala medier du använder dig av.
Har man sökt efter skor, resor eller förlovningsringar kommer detta med stor säkerhet att visas igen även fast du kanske har köpt produkten eller tjänsten. Det kallas retargeting och följer dig tills du till slut tröttnar på det. Det som dock är väldigt bra med den typen av annons är att den är väldigt varumärkesbyggande. Är man som företag ute efter att bygga varumärke är detta perfekt för denne.
Är man ett företag som säljer till privatpersoner är sociala medier perfekt. Det finns hur många studier som helst som talar om var folket hänger och när dem gör det. Googla fram var din målgrupp befinner sig och när för att du ska kunna veta när det är dags att dela ett inlägg. Man kan även analysera själv genom att gå in på både Instagram och Facebook och se när du har haft mest aktivitet.
Företag till företag däremot, är definitivt dem som ska fokusera på varumärkesbyggande på sociala medier eftersom försäljningen inte kommer ske över sociala medier. Är man ett företag som riktar sig till andra företag är det otroligt viktigt att man använder sig av google ads, sökmotoroptimering och mediaproducering. Alltså att man finslipar hemsidan, SEO och skapar relevant medieinnehåll (bilder, videor och reklamfilmer). Detta leder till att man blir mer relevant för Google och relevant för köparen.
Självklart bör man som företag sikta in sig mot samtliga ämnen nämnt ovan, sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringsoptimering, google ads mm. Dock är det mer kostnadseffektivt att se sig om och lägga sina pengar på sådant som är säkert att det funkar, Därefter kan man breda ut sig när kapitalet har höjt sig efter sökmotoroptimeringen och Google ads.
Efter ett långt och härligt inlägg sammanfattar jag med att säga att det är inte så komplicerat som det kanske ser ut. Vi är ett gott exempel på att saker blir så mycket enklare om man istället lämnar över ansvaret till en webb- och marknadsföringsbyrå. Som företag är man alltid involverad i vårt arbete men man kan luta sig tillbaka och känna att ansvaret är övertaget och det görs noggrant och ansvarsfullt.
Tack för 2019, vi hoppas att ni vill hänga med oss fram tills nu och att ni även vill följa oss 2020. Ha det fint!