Det låter och ser väldigt lustigt ut när man läser rubriken men det är exakt vad vi kommer diskutera om och prata om idag- ett blogginlägg. Vi kommer att prata om varför man överhuvudtaget skriver blogginlägg och varför dem är viktigare än man tror. Vi kommer prata och skriva utefter hur vi använder blogginlägg men även hur en privatperson kan använda ett blogginlägg och varför man försöker göra det så ofta man kan.
Ett blogginlägg kan vara många olika saker. Bloggar är väldigt populära nu för tiden och har varit det sedan många år tillbaka. Jag talar då om bloggar som drivs och ägs av privatpersoner som idag använder sitt namn och sin blogg som sitt egna varumärke. Vi kan ta Alexandra Nilsson (Kissie) som ett exempel. Många känner till Alexandra och hennes arbete idag och även hennes utveckling. Hon äger och driver en blogg ännu idag har har bloggen att tacka idag för hennes varumärke. Hennes mål var att skapa rubriker så att varumärket Kissie skulle bli mer och mer känt. I hennes blogg skrev hon om vardagslivet, event och annat som intresserade henne. Därefter fick hon fler och fler följare som också hade samma intressen som hon bloggade om.
När följarskaran växer närmar sig också företag och företagare om förfrågningar om hon kan presentera deras tjänst eller produkt för ett betalt samarbete. Det är såhär en bloggare eller bloggerska kan tjäna pengar, genom betalda samarbeten- dessa samarbeten når ut och visas för alla hennes följare eftersom hon hade och ännu idag och en stor skara med följare. Hennes mål med sin blogg är då att kunna tjäna pengar på den och i princip jobba som bloggerska eller influenser som det nu heter idag.
Alexandra Nilsson delar med sig av sitt privatliv och sitt vardagsliv medan vi använder vår blogg för liknande- men andra syften. Vårt primära mål är inte att tjäna pengar på våra blogginlägg eller skapa samarbeten med företag som vill synas hos oss. Nej, vårt mål med våra blogginlägg är först och främst att informera . Alla våra blogginlägg är informationsrika med ämnen som vi arbetar med varje dag. Så som optimering konvertering, sökoptimering och webbdesign. Vi vill även med våra blogginlägg skapa mer innehåll på vår hemsida för att vi vill att ni ska kunna verifiera oss som ett legitimt företag.
Desto mer text på hemsidan desto mer legitimt blir verksamheten och kan därefter skapa en trygghetskänsla hos besökaren. Parallellen mellan våra blogginlägg och då Alexandra Nilssons blogginlägg är att vi båda mer eller mindre bloggar och skriver om vårt vardagsliv. Hon om sitt privata, vi om vårt arbete. Dock är Alexandras vardagsliv mer eller mindre sitt arbete i nuläget, så vi är mer lika än vad man kan tro.
Sammanfattningsvis betyder det att blogginlägg som blogginlägg är till för att skapa trafik. Trafik leder sedan till varumärkesbyggande oavsett om det är ett företag eller om det är ens egna namn. Om du är ett företag och funderar på om ni ska börja med blogginlägg tycker vi att det absolut kan vara värt att testa. Det beror förvisso om vilken bransch det handlar om men om man kan vara offentligt med produkter, tjänster och tankar så tycker vi definitivt att det kan vara värt ett försök. Håll er till era mest trafikerade sökord och finn inspirationen till att skriva så ska ni se att trafiken på er hemsida kan öka drastiskt beroende på hur ni skriver det.
Vi tackar för att ni har läst ett mindre allvarligt blogginlägg den här gången. Vi hoppas att ni finner inspiration och motivation till att själva börja med blogginlägg. Vi hade tyckt det hade varit jätteroligt att få höra om ni efter detta inlägg tog beslutet om att börja med blogginlägg, hör gärna av er!