Skillnaderna mellan att sälja till företag och till privatpersoner är såklart stor, från produkterna till försäljningsprocessen. Oftast känns det enklare att marknadsföra mot privatpersoner genom att använda effektiva annonser i sociala medier och genom att skapa en livsstil/identitet kring varumärket och produkten. Att nå ut till en privatperson är rätt rakt fram eftersom alla är privatpersoner i grunden och det finns enkla verktyg att nå ut till dem.
Men att nå ut till företag kräver andra tillvägasätt och andra kanaler. Det som skiljer sig oftast i jämförelse med privatpersoner är prioriteringarna i tankesättet samt köpprocessens längd. Företag kräver mer tillit till ert varumärke och kundstock än vad en privatperson gör samt uppskattar företag en mer “fysisk” försäljningsprocess. Du kan nå båda grupperna via samma kanaler men de har olika mindset och det påverkar hur ert budskap uppfattas.
Så vad ska man tänka på när man säljer mot företag?
Social Selling är ett populärt ord på senaste och vi ser det nämnas rätt ofta på LinkedIn i olika sammanhang. Det är också helt rätt för LinkedIn är just social selling mot B2B i digital form. Nätverksträffar är den fysiska delen av Social Selling och är mer personlig än LinkedIn, dock mer arbete och inte lika lång räckvidd. Social Selling är att använda olika sociala medier och andra kanaler i syftet att starta en dialog med en potentiell ideal kund, även kallad “Buyer Personas”eller målgrupp.
Genom att bjuda upp till dialoger kan vi få kunden att svara på frågor och vi kan erbjuda vår hjälp på deras problem eller behov. Eftersom vi får en mer personlig och direkt kontakt med personen i fråga så ger det oss ett enklare sätt att förstå deras behov och utmaningar. Genom att skapa ett varumärke kring företaget och medarbetare skapar man en mer personlig känsla samt ger chansen till en mycket närmare mer relevant säljprocess.
Det handlar inte om att sälja i grunden utan om att sänka tröskeln för framtida säljsamtal, vi gör samtalet varmt istället. Så att skicka era mest karismatiska medarbetare på nätverksträffar i området och skapa en strategi för LinkedIn för att ha med Social Selling som en stark punkt i er marknadsföringsstrategi mot företag.
Inbound Marketing är precis vad det låter som marknadsföring som inte handlar om att skicka ut ett budskap. Inbound Marketing handlar om att hjälpa kunden att genomföra sin köpprocess och skapa relevant samt kvalitativt innehåll som driver besökare till er. Istället för att ni ska nå ut till kunden så ska kunden nå ut till er. Inbound Marketing använder sig utav Innehålls producering för hemsidan och sociala medier, sökmotoroptimering och konverteringsoptimering för att få in besökare till er hemsida samt att få dem att bli kunder. Genom att först synas högt upp i sökresultatet och sedan ha en enkel väg genom en professionell hemsida så ökar ni era chanser att få in kunder.
Content Marketing rimmar väldigt bra ihop med föregående metod, inbound marketing, eftersom det är i stora drag handlar om att skapa innehåll till de olika kanalerna. Content Marketing har som mål att attrahera samt behålla kunder genom att övertiden skapa ett relevant och kvalitativt innehåll som kan utbilda eller skapa intresse hos kunden. Content Marketing fokuserar på ägda kanaler istället för köpta, så fokus på hemsidan och sociala media flödet istället för annonsplatser på olika kanaler.
Genom att använda kommunikation med potentiella kunden utan att sälja och istället framhäva produkter eller tjänster som ni kan leverera information som utbildar dina potentiella kunder via innehåll. Skapa ett värde för dina besökare och följare genom information så kommer dina potentiella kunder vända sig till er när de behöver era produkter eller tjänster.
Content Marketing är även bra för ert varumärkesbyggande. Ni skapar en känsla av expertis av de ämnen som kopplas till ert varumärke. Dessutom rivs den anonyma muren ner ifall ni visar era kunskaper och känslor kring produkter och tjänster.
Att sälja till företag handlar mer om att få kunden till er än att ni ska nå ut till kunden. När kunden får ett behov ska ni vara top of mind. Genom att alltid finnas där med relevant information och en hemsida som finns högst upp i sökresultatet kommer ni att öka er försäljning markant. Få era potentiella kunder att deltaga i ert innehåll så har ni lyckas och låt detta vara en grund i ert marknadsföringsstrategi mot företag. Låt ert varumärke rida på internets fördelar och ta spetsen i er marknad.
Som en Reklam- & Webbyrå kan vi hjälpa er med att skapa och utföra en strategi för B2B marknadsföringen hos er. Vi erbjuder tjänster inom: