Meta introducerar ett nytt val för användare i EU, EES och Schweiz: att prenumerera på en annonsfri version av Facebook och Instagram eller fortsätta att använda plattformarna gratis med annonser. Detta val är en anpassning till ändrade lagar och erbjuder en unik flexibilitet för användare att välja hur de interagerar med Metas produkter. Mycket av detta handlar om svårigheterna som Meta har stött på med EUs dataskyddslagar som är strängare än i andra delar av världen.
Genom att prenumerera kommer användare inte att se några annonser och deras data kommer inte att användas för annonseringssyften. Detta gäller för alla konton som finns i samma Kontocenter. Dessutom, om en användare väljer att inte prenumerera, kan de fortsätta att använda Metas produkter gratis, men med annonser. Viktigt att notera är att vissa annonsinställningar inte längre kommer att vara relevanta för prenumeranter. Många blir mer medvetna om hur deras data hanteras och ogillar att det används i form av annonsering. Därför vill då Meta ge denna möjligheten att man kan välja bort att se annonser, mot en kostnad såklart.
Vi får aldrig glömma att även om Meta alltid har varit gratis så är dem ett företag som behöver tjäna pengar. Om de inte kan göra det genom annonskostnader från annonsörer så får användarna betala för tjänsten för att täcka den tappade inkomsten.
Priset för en prenumeration utan annonser varierar beroende på antalet konton och plattformen för köp. Fram till mars 2024 gäller en fast avgift för alla konton i samma Kontocenter, efter vilket ytterligare avgifter tillkommer för fler konton. Idagsläget ligger kostnaden på 9,99 EUR per månad om man prenumererar på Facebook.com och 12,99 EUR per månad om man gör det via appen på telefonen istället. Detta ger oss faktiskt en insikt hur mycket en användare är värd per månad för Meta, eftersom vi kan dra slutsatsen att kostnaden är kopplad till de intäkerna som de förlorar om man inte har annonser.
Vi tror inte att många kommer vara villiga att betala så pass mycket för ett annonsfritt Meta. Deras användare har blivit vana med att använda deras tjänster gratis sedan lång tid tillbaka och annonseringen på Meta är inte så störande som t.ex på Spotify. Så incitamentet är rätt lågt kopplat till kostnaden. Hade det istället varit per år tror vi risken hade blivit större att stora delar av målgruppena från ens annonskampanjer hade försvunnit.
Prenumerera på Facebook.com | 9,99 euro per månad för ett konto, plus 6 euro per månad för varje ytterligare konto i samma Kontocenter. |
Prenumerera i appen med Apple App Store eller Google Play Butik | 12,99 euro per månad för ett konto, plus 8 euro per månad för varje ytterligare konto i samma Kontocenter. |
Sammanfattningsvist tror vi inte att detta kommer göra en större påverkan på annonseringen i Meta Ads, eftersom priset är rätt högt och annonserna inte är så störande. Men det är intressant att se åt vilken riktning Meta har lutat sig emot och de kan ha en påverkan längre fram. I en snar framtid kan det vara så att betalda sociala media plattformar växer fram i syfte att skapa en mer datasäker miljö, alternativt att Meta faktiskt förändrar prismodellen och gör det mer intressant att välja bort annonserna.
Detta ger dock också Meta ett bra alternativ att peka mot ifall de får in klagomål eller liknande angående deras annonsering och datahantering, man kan välja att ta bort det helt mot en kostnad så gör det om du stör dig. Att ge denna friheten till användaren ger Meta något av ett “frikort”, vi som har gratis facebook har gjort ett aktivt val att ha det så.
Vi på ZKOND kommer fortsätta ha ögonen på Meta och vi får se vart framtiden tar oss.